Less is better

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Een trend die je al jaren ziet, en die inmiddels meerdere vormen aanneemt, is duurzaamheid. Duurzaamheid is het gevolg van een megatrend (klimaatverandering) en vertaalt zich naar verschillende interpretaties. Zo zie je de laatste jaren steeds meer nieuwe materialen ontstaan die gemaakt zijn van algen, bamboe en ander snelgroeiende (en dus nauwelijks op te raken) grondstoffen, wordt afval omgezet naar materiaal (wie had een paar jaar geleden gedacht dat jij je koffie zou drinken uit een kopje gemaakt van koffiedik), kiezen we steeds vaker voor diervrije producten (waar ‘sky-leer’ ooit uber-fout was, heet het nu vegan-leather en hoor je er helemaal bij als jouw tas of schoenen hiervan zijn gemaakt) en kiezen we voor betere businessmodellen waarbij producten weer terug te nemen zijn en de grondstoffen keer op keer herbruikbaar zijn. Allemaal goede initiatieven, waarvan ik hoop dat ze zich blijven ontwikkelen en dat ze niet langer de uitzondering, maar juist de regel worden.[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_column_text]>> LEES OOK: mijn blog over Material District, waar duurzame materialen centraal stonden.[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_column_text]Want ja, ik houd van mooie spullen (naast een goed interieur zie ik er ook graag leuk uit ;-)), maar ik vind de wereld om mij heen ook erg belangrijk en probeer daar op een positieve manier aan bij te dragen. Hoewel COVID-19 stom is, ben ik wel blij dat deze wake-up call ons weer massaal bewust heeft gemaakt van het feit dat we wat zuiniger met onze mooie planeet moeten omgaan.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_single_image image=”2367″ img_size=”full”][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_column_text]Als we dan ook voorzichtig kijken naar de post COVID-trends dan zie je dat duurzaamheid (in allerlei facetten) hoog op de agenda staat. Lidewij Edelkoort gelooft (en ik hoop stiekem met haar mee) dat deze crisis het begin kan zijn van iets nieuws. Iets beters, waar de focus ligt op kwaliteit. Van spullen, maar ook van momenten en relaties.[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_column_text]

“We wisten al lang dat dat niet meer kon, alleen wisten we geen van allen hoe we ervan af moesten springen (…) Dat betekent dat we de kans hebben nu, de unieke kans om te zeggen: laten we het ander doen. Want we hebben geen zin meer in dit systeem. Het is zo slecht voor de planeet dus laten we dit moment aanpakken om met z’n allen te zeggen: zo kan het ook en we gaan het gewoon anders aanpakken.”

Quote van Lidewij Edelkoort uit: Virus vergezichten van VPRO tegenlicht op 5 april 2020

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_column_text]Met haar virus vergezicht op tegenlicht nog vers in mijn gedachten tune ik in op een webinar van Fashion Snoops met als thema ‘Making Sustainability the New Normal’. Een interessante webinar waar wordt gekeken naar de opkomende trends en waar een panel van belangrijke spelers in de mode-textiel om hun visie wordt gevraagd. Hier komen verschillende aspecten naar voren, maar wat mij in het bijzonder bijblijft is het thema ‘LESS BUT BETTER’.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_single_image image=”2371″ img_size=”full”][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_column_text]Dit gaat natuurlijk ook over slimmer produceren voor een langere levensduur en nadenken over circulaire processen. Maar voor mij gaat dit juist ook over keuzes maken als consument. Zelf kiezen voor kwalitatieve producten en daarmee bijdragen aan minder afval, minder verspilling en ook minder consumeren. Een paar voorbeelden…[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”33px”][vc_column_text]Colorful standard[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”16px”][vc_column_text]Kiezen we nog steeds voor 3 T-shirts voor €10,- of kiezen we voor een shirt van een paar tientjes dat ook na het wassen in model blijft en gemaakt is van kwalitatieve en duurzame materialen. Colorful standard heeft zich helemaal toegelegd op dat laatste. Je kunt hier een aantal basics, of zoals zij zelf zeggen tijdloze klassiekers, kopen in ongeveer alle kleuren van de regenboog. De kleding is niet alleen kwalitatief hoogwaardig, het zet ook een stap weg van fast-fashion waar elke 6 weken een nieuwe collectie wort gepresenteerd en waarbij kleding inmiddels een wegwerpartikel is geworden. Colorful standaard zet in op kwaliteit en tijdloze klassiekers, zodat jouw shirt (of andere item) jaren mee kan gaan.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_single_image image=”2368″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”33px”][vc_column_text]Marie Kondo[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”16px”][vc_column_text]De trend van het afgelopen jaar en volgens mij flink doorgezet tijdens Corona. Toen iedereen thuis zat met te veel spullen (rommel) en de tijd om eens flink op te ruimen. De opruim goeroe raad je aan om niet per se met minder te leven, maar vooral met spullen die je echt koestert. De KonMari-methode™ moedigt je aan om alleen die dingen te bewaren die tot het hart spreken en die items weg te gooien die niet langer een ‘spark of joy’ geven. Een bijna mindful-proces (ook iets met kwaliteit, maar dan op het gebied van aandacht) waarbij je kiest voor kwaliteit over kwantiteit. En je begrijpt, het is niet de bedoeling om je net opgeruimde huis weer vol te stouwen met allerhande ‘troep’. Het zet je dus ook aan om bewuste keuzes te maken over wat je vervolgens weer mee naar huis neemt.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_single_image image=”2370″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”33px”][vc_column_text]Mintzberg in essentie[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”16px”][vc_column_text]Dat deze trend verder gaat dan ‘spullen’ blijkt wel uit de column van Ben Tiggelaar die ik onlangs in de NRC las. De titel ‘We moeten van ‘meer’ naar ‘beter’ triggerde mij meteen (dit begon inmiddels een thema te worden). Ben Tiggelaar schrijft hier over het managementboek ‘Mintzberg in essentie’, een verzameling van de blogs van Henry Mintzberg. In het boek noemt Mintzberg het streven naar ‘meer’ een ramp voor onze ondernemingen, onze samenleving, onze planeet en onszelf. In plaats van naar meer zouden we moeten streven naar beter. Tiggelaar vraagt dan ook van welk restaurant we meer houden, de restaurants die steeds groter en groter worden of juist dat kleine tentje met tien tafels waar je een heerlijke rijsttafel kunt eten. Nou ik weet het wel!

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”41px”][vc_single_image image=”2369″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][wgl_spacing spacer_size=”33px”][vc_column_text]Hoewel ik zelf erg geloof in deze trend en mij erop betrap dat ik er al een tijdje mee bezig ben (ik dacht dat het de leeftijd was ;-)). Heb ik vooral hoop dat dit doorzet en dat mensen – en dan niet alleen een kleine groep, maar iedereen – deze keuze durven te maken. Dat is volgens mij een win-win. Helaas zie ik voorlopig vooral grote rijen voor die winkels waar je juist voor een prikkie een boel zooi kunt kopen…

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

Gerelateerde berichten